Tudóstér: Bertha Csilla publikációi

PDF
-
szűkítés
feltöltött közlemény: 64 Open Access: 3
2017
  1. Bertha, C.: "A kiáltás jogáért": Tamási Áron és Sütő András angolul.
    In: Jégtörő írók: Tamási Áron- és Sütő András-emlékkonferencia. Szerk.: Ablonczy László, Magyar Művészeti Akadémia, Budapest, 283-297, 2017, (A Magyar Művészeti Akadémia konferenciafüzetei, ISSN 2063-7942) ISBN: 9786155464690
2016
  1. Bertha, C.: A "kiáltás jogáért": Tamási Áron és Sütő András angolul.
    Hitel. 29 (6), 115-123, 2016.
2015
  1. Bertha, C.: In Memoriam Brian Friel (1929-2015).
    Hung. j. Eng. Am. stud. 21 (2), 259-266, 2015.
2012
  1. Bertha, C.: Art as a lieu de memoire in Brian Friel's The Home Place.
    In: Sean, Nua agus Síoraíocht : Féilscríbhinn in ómós do Dháithí Ó hÓgáin / eag. Ríonach uí Ógáin, William Nolan, Éamonn Ó hÓgáin, Coiscéim, Binn Éadair, Baile Átha Cliath, 52-64, 2012.
  2. Bertha, C.: Szó és zene Brian Friel Performances című drámájában.
    In: Tanulmányok Bollobás Enikő 60. születésnapjára / Benczik Vera, Frank Tibor, Geiger Ildikó (szerk.), Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Budapest, 49-57, 2012.
  3. Bertha, C.: Theatre within the Theatre, Play within the Play: Self-Reflexivity in Jim Nolan's Blackwater Angel.
    Focus. 2012 93-104, 2012.
2011
  1. Bertha, C.: "The despised and lonesome of the world": Colonial Encounters on the Boundaries in Sebastian Barry's Whistling Psyche.
    In: Literatures in English : Ethnic, Colonial and Cultural Encounters / Jacqueline Hurtley, Michael Kenneally, Wolfgang Zach (eds.), Stauffenburg, Tübingen, 289-300, 2011.
  2. Bertha, C.: Tom Murphy drámája: a lehetőség színháza.
    Nagyvilág. 56 (1-2), 104-118, 2011.
2010
  1. Bertha, C.: "Light rises from his raised hands": Frank McGuinness' Künstlerdrama, Innocence.
    In: A Garland of Words / Munira Mutran (eds). et al, Humanitas, Sao Paolo, [1], 2010.
  2. Bertha, C.: "Rituals of a Lost Faith": Murphy's Theatre of the Possible.
    In: 'Alive in Time': The Enduring Drama of Tom Murphy. Ed.: by Christopher Murray, Carysfort Press, Dublin, 273-90, 2010.
  3. Bertha, C.: A művészdráma teatralitása: Kép és szó Frank McGuinness Ártatlanság című darabjában.
    In: A mondat becsülete : Írások a hetvenéves Abádi Nagy Zoltán tiszteletére. Szerk.: Bényei Tamás, Bollobás Enikő, D. Rácz István, Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 201-210, 2010.
  4. Bertha, C.: Interart Representation in the Künstlerdrama: Word, Image, and Music in Contemporary Irish Plays.
    Acta Univ. Sapientiae, Ser. Philol. 2 (1), 26-42, 2010.
2009
  1. Bertha, C.: Brian Friel Performances in Hungarian Theatres: Problems in Theatrical Adaptation.
    In: Literary and Cultural Relations : Ireland, Hungary, and Central ad Eastern Europe / edited by Mária Kurdi, Carysfort Press, Dublin, 85-103, 2009.
  2. Bertha, C.: Visual Art and Artist in Contemporary Irish Plays.
    Hung. j. Eng. Am. stud. 15 (2), 347-67, 2009.
2008
  1. Bertha, C.: "Egyetemes nyelven - szülőföld meggyötört talajából": Páskándi Gáza angolul.
    In: Évfordulós tanácskozások 2008. Szerk.: Muzsnay Árpád, Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület és a Szatmárnémeti Kölcsey Kör, Szatmárnémeti, 61-68, 2008.
  2. Bertha, C.: "Fond mem'ry brings the light": Cultural Memory in Brian Friel's The Home Place.
    In: A New Ireland in Brazil. Ed.: by Laura P. Z. Izarra, Beatriz Kopschitz X. Bastos, Humanitas, Sao Paulo, 99-116, 2008.
  3. Bertha, C.: "New York számára teljesen új hang": Páskándi Géza drámái angolul.
    Korunk. 19 (8), 81-85, 2008.
  4. Bertha, C.: "The Centre Cannot Hold": The Postcolonial Discourse in Ireland and Brian Friel's The Home Place.
    In: Literatures in English : Priorities of Research : Studies in English and Comparative Literature. Eds.: Wolfgang Zach, Michael Kenneally, Stauffenburg Ferlag, Tübingen, 217-29, 2008.
  5. Bertha, C., Morse, D.: Falling through the Cracks.
    In: Silenced Voices; Hungarian Plays from Transylvania. Eds.: Csilla Bertha, Donald E. Morse, Carysfort Press, Dublin, 1-18, 2008.
  6. Bertha, C., Morse, D.: Silenced Voices: Hungarian Plays from Transylvania.
    Carysfort Press, Dublin, 282 p., 2008. ISBN: 9781904505341
2007
  1. Bertha, C.: Az ír dráma száz éve.
    Korunk. 3 (11), 79-84, 2007.
  2. Bertha, C.: Thomas Kilroy's The shape of metal.
    ABEI journal. 9 85-97, 2007.
  3. Bertha, C.: Tisztelgés Országh László, a tudós, a tanár és az ember előtt.
    In: In Memoriam Országh László. Szerk.: Vadon Lehel, Eszterházy Károly Főiskola Amerikai Tanszék, Eger, 206-211, 2007.
2006
  1. Morse, D., Bertha, C., Kurdi, M.: Brian Friel's dramatic artistry: 'the work has value'.
    Carysfort Press, Dublin, XI, 342 p., 2006. ISBN: 1904505171
2004
  1. Bertha, C.: Introduction: getting into contact.
    Hung. j. Eng. Am. stud. 10 (1-2), 7-8, 2004.
2002
  1. Bertha, C.: Poetically Dwelling: The mythic and the historical in Tom Murphy's The House.
    Hung. J. Eng. Am. Stud. 8 (1), 212-226, 2002.
  2. Bertha, C.: Postcoloniality and Mutability of Hierarchies in Frank McGuinness's Mutabilitie.
    In: HUSSE papers 2001 : Proceedings of the 5th Biennieal Conference. Ed.: Vadon Lehel, Institute of English and American Studies Eszterházy Károly College, Eger, 205-221, 2002. ISBN: 9639417130
2000
  1. Bertha, C.: Homeland in the heights: an anthology of post-world war II Hungarian poetry.
    Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 259 p., 2000. ISBN: 9639024880
1999
  1. Bertha, C.: A haunted group of plays: the drama of Sebastian Barry.
    In: Twentieth-century theatre and drama in English. Festschrift for Heinz Kosok on the occasion of his 65th birthday, Wissenschaftlicher Verlag, Trier, 527-544, 1999.
  2. Bertha, C.: Aspects of post-colomialism in contemporary irish drama.
    In: Happy returns : essaus for professor István Pálffy, KLTE Institute of English and American Studies, Debrecen, 254-269, 1999.
  3. Bertha, C.: D. Rácz István: Költők és maszkok: identitáskereső versek az 1945 utáni brit költészetben.
    Debr. szle. 7 (3), 450, 1999.
    (Ismertetett mű: D. Rácz István. -Költők és maszkok : identitáskereső versek az 1945 utáni brit költészetben /Debrecen : Kossuth Egyetemi Kiadó, 1996. -184 p. -)
  4. Bertha, C.: Sic characters in search of a faith: the mythic and the mundane in Wonderful Tennessee.
    Irish Univ. Rev. 1 119-135, 1999.
  5. Bertha, C.: Transfigurations of Cathleen ni Houlihan.
    In: Alternative approaches to English-speaking cultures in the 19th century, Institute of English and American Studies, Debrecen, 139-147, 1999.
1997
  1. Bertha, C.: Anthony Roche: Contemporary Irish drama: from Beckett to McGuinness.
    Hungarian journal of English and American studies 2 (2), 169-171, 1997.
    (Ismertetett mű: Anthony Roche. -Contemporary Irish drama : from Beckett to McGuinness /Dublin : Gill and Macmillan, 1994. -321 p.)
  2. Bertha, C.: Desmond Egan versei elé.
    Nagyvilág 42 (11-12), 596-598, 1997.
  3. Bertha, C.: Froms of reconciliation and repossession in Sebastian Barry's plays.
    In: HUSSE papers 1997 : Proceedings of the third biennial conference, University Press, Pécs, 158-166, 1997.
  4. Bertha, C.: Reply to Márton Mesterházi on Wonderful Tennessee.
    Hungarian Journal of English and American Studies 2 (2), 155-159, 1997.
  5. Bertha, C.: Split and integration: doubles in contemporary Irish drama.
    In: Conflicting identities : essays on modern Irish literature, Uni Press, Singapore, 191-217, 1997.
1996
  1. Bertha, C.: "Island of otherness": images of Irishness in Brian Friel's "Wonderful Tennessee".
    Hung. j. Eng. Am. stud. 2 (2), 129-142, 1996.
  2. Bertha, C.: Insularity and its transcendence in Brian Friel's Island-Plays.
    In: The classical worlds and the Mediterranian, University of Sassari Tema, Sassari, 242-249, 1996.
  3. Bertha, C.: On the sea of torment: Hungarian literature throughout the centuries.
    In: Genre and ethnic collections : collected essays, JAI Press, Greenwich, CT - London, 419-440, 1996.
  4. Bertha, C.: The integration of split characters and doubles in contemporary Irish drama.
    In: English studies and the curriculum : Proceedings of the first TEMPUS-JEN mini conference, Kossuth University, Debrecen, 97-110, March 1996.
1995
  1. Bertha, C.: Az ír nemzettudat problémái a mai ír dráma tükrében.
    Korunk 6 (3), 102-110, 1995.
  2. Bertha, C., Bertha, Z.: Haza a magasban: Bevezető kortárs magyar költők antológiája elé.
    Magyar Élet. 12 (1), 33-40, 1995.
  3. Bertha, C.: Irish nationalism.
    In: Nationalism vs.,internationalism :(Inter)national dimensions of literatures in English, Günter Na, Tübingen, 191-197, 1995.
  4. Bertha, C.: Kulturális megosztottság és közösségtudat: identitás-problémák a mai ír drámában.
    Studia nova 2 (3), 313-326, 1995.
  5. Bertha, C.: The ghosts ...wrestle and dance: Contemporary Irish drama haunted by history.
    In: HUSSE papers 1993 : Proceedings of the first conference of the Hungarian Society for the Study of English, Institute of English and American Studies KLTE, Debrecen, 106-119, 1995.
  6. Bertha, C.: The symbolic versus the fantastic: The example of an Hungarian painter.
    Journal of the fantastic in the arts 6 (4), 295-311, 1995.
1994
  1. Bertha, C.: A fantasztikum az ír drámában.
    In: Emlékkönyv Országh László tiszteletére
  2. Bertha, C., Morse, D.: Worlds visible and invisible: Essays on Irish literature.
    Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen, 194 p., 1994. ISBN: 9634719775
1993
  1. Morse, D., Bertha, C., Pálffy, I.: A small nation's contribution to the world: Essays on Anglo-Irish literature and language.
    KLTE :, Debrecen ;, 248 p., 1993. ISBN: 9634719074
  2. Bertha, C., Morse, D.: Introduction. A samll nation's contribution to the world.
    In: A small nastion's contribution to the world
  3. Bertha, C.: The harmony of reality and fantasy: the fantastic inn Irish drama.
    In: A small nations's contribution to the World
1992
  1. Bertha, C.: Csontváry, the Painter of the "Sun`s Path".
    In: The celebration of the fantastic
  2. Morse, D., Tymn, M., Bertha, C.: The celebration of the fantastic: selected papers from the Tenth Anniversary International Conference on the Fantastic in the Arts.
    Greenwood Press, Westport, Conn., xv, 309 p., 1992. ISBN: 0313278148(alk.paper)
1991
  1. Bertha, C., Morse, D.: Looking Backward, Looking Ahead: The Study of the Fantastic in Irish Literature and the Arts.
    In: More Real than Reality
  2. Bertha, C., Morse, D.: More real than reality: the fantastic in Irish literature and the arts.
    Greenwood Press, Westport, 1991. ISBN: 0313266123
  3. Bertha, C.: Myth and the Fantastic: The Example of W. B. Yeats's Plays.
    In: More Real than Reality. The Fantastic in Irish Literature and the Arts
  4. Bertha, C.: Thomas Murphy's Psychological Explorations.
    In: More Real than Reality
1990
  1. Bertha, C.: English literature in the nineteenth century and in the first half of the twentieth.
    Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1990.
  2. Bertha, C.: The Human Miracle in Thopmas Murphy's Plays.
    In: Studies in English and American Culture
  3. Bertha, C.: The Literary Scene in Hungary sine 1945: Changing Attitudes to Anglo-Irish Litarture..
    In: Literature/s/ in English
  4. Bertha, C.: Utószó.
    In: Philadelphia, itt vagyok!
1988
  1. Bertha, C.: A drámaíró Yeats.
    Akadémiai Kiadó, Budapest, 235 p., 1988. ISBN: 9630545470
feltöltött közlemény: 64 Open Access: 3
https://tudoster.idea.unideb.hu
A szolgáltatást nyújtja: DEENK